lev dig själv.

jordgubbar.

svensk sommar. punkt.

Tjena tjena!
Nu har jag precis ätit upp en tallrik med oerhört goda svenska jordgubbar tillsammans med Triumf Vaniljglass - det är svensk sommar det. Kan på något sätt inte få nog riktigt ;)

De senaste dagarna har jag variti Örebro och imorgon är det tillbaka till jobbet som gäller. Ska jobba kväll imorgon, morgon på lördag och sedan kväll på söndag igen :) Bara att köra på!

Är typ för trött för att skriva nu men ska se till att sätta mig och skriva lite mer någon dag framöver :D

Kram på er.

midsommar + 2.

tjugotredje juni'13

fredag. tjugoförsta juni'13
Tjena tjena!
Vi kan väl börja med att dra lite om Midsommar som då ägde rum i fredags. Dagen började med strålande solsken och närmare 25 grader när jag, mamma och pappa åt frukost ute på uteplatsen. Efter det var det dags att packa väskan och ta bilen för att hämta upp Lovisa, Viktor, Theresa och Linda innan vi började färden ut mot Geskeby, ett litet ställe någonstans i skogen mellan Borås och Göteborg. Här har Emelies familj ett landställe som detta året fick husera värd för midsommarfirandet.

När vi kom fram mötte vi Emelie och hennes pojkvän, vi såg då till att midsommarstången restes innan vi blev ivägskickade på en sommar-tipspromenad ute i buschen. Stadsmänniskor som vi alla är gapades det en hel del under promenaden om diverse kryp, såväl flygande som landgående. Vi fick även i slutet av färden gå över ett kalhygge.....mycket roligt med vinet i ena handen och viftandes flugor med den andra ;)

När vi alla var levande tillabaka i stugan började vi förbereda maten innan Peter och hans pojkvän Kalle anslöt. Det serverades sill, potatis, sallad, grillat kött och lax, men även som sig bör en lite snaps på det, oerhört fint måste jag säga :D Självklart blev det även jordgubbar med grädda som dessert!

dukat bord.

När alla var mätta och nöjda körde vi lite beerpong och senare framåt kvällen gick vi någon kilometer för att komma till (tror det var) Emelies kusinerns bastu. Väl där såg vi till att få upp värmen i den nybyggda bastun innan vi slängde kläder och handdukar för att hoppa i sjön. Hade inte badat sedan sommaren 2011 så detta var, om jag får säga det själv, förbannat fint!

När vi alla tröttnat på att basta gick vi tillbaka till stugan där vi började spela ett spel. Själv var jag så sjukt seg så jag somnade halvt på golvet. Tror vi alla faktiskt gick och lade oss innan 01....börjar bli gamla nu ( hö hö hö).

lördag. tjugoandra juni'13
Dagen efter gjorde vi frukost, spelade kubb, chillade och åt lunch innan vi satte oss i bilarna igen och åkte hem, glada med fina minnen från årets midsommarfirande :D
När jag kom hem bytte jag om till mer smutsvänliga kläder och hjälpte mamma och pappa i trädgården resten av eftermiddagen/kvällen. Uteplatsen skall byggas ut så det är x-antal ton lera, jord och sten som ska kånkas fram och tillbaka på en skottkärra.....

söndag. tjugotredje juni'13

göteborg.

Imorse ringde väckarklockan 07:30, dags att gå upp och jobba! Trots att man börjar jobba klockan 10 så tvingas man ta pendeln till stan som går 08:23....mycket roligt.
Väl på jobbet möttes jag av de två glada kollegorna Caroline och Fredrik som jag jobbade tillsammans med fram till 14:00 då mitt korta mellanpass tog slut. Då tog jag en runda på Weekday innan jag satte mig på pendeln tillbaka hem igen.

Nu ska jag strax gå ut och springa innan det så småningom blir middag :D
Imorgon blir det jobb 14:30-23:00 och på tisdag åker jag till Örebroooo!

halv8hosmig.

tjugonde juni'13

God morgon!
Igår var det min tur att hålla i Halv8HosMig som barndomsvännerna jag, Peter, Emelie och Lovisa påbörjade förra sommaren. Blir så stora glapp när vi bor på olika håll och allting men nu lyckades vi pricka in ett datum.

Började förbereda redan på förmiddagen då jag åkte och handlande allting. Sedan preppade jag lite så att matlagningen skulle flyta på lite lättare när gästerna väl kom.

meny.

förrätt.
chèvretoast med Crema di Balsamico toppad med
färsk ruccola och rostade pinjenötter.

varmrätt.
grillad entrecote serverad med baconinlindad halloumi
samt färskpotatissallad gjord på creme fraiche, pesto och rödlök.

dessert.
vaniljmjukglass tillsammans med färska bär
samt rostad vit choklad.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med menyn jag satte ihop. Den blev väldigt uppskattad också så antar att gästerna lämnade huset mätta och belåtna och med fina minnen från kvällen :)
Nu är det endast Lovisa kvar att hålla i sin middag innan cirkeln är sluten. Hoppas vi får till ett datum innan våra vägar skiljs åt igen i höst!

Nu ska jag äta frukost och sedan förbereda mig för jobb på favorithotellet Elite Plaza Hotel mellan 14:30-23:00. Sedan taggar vi om för Midsommar :D

Kram på er!

Dagens låt:

same love.

nittonde juni'13

Tjenare tjenare!
Igår var det ju då min födelsedag, hela 22 år fyllde man! Känns bra :)
Efter att mamma och pappa grattat mig med tårta, kaffe och presenter på morgonen satte jag mig och kollade på ett True Blood-avsnitt innan jag tog vara på solen och la mig på baksidan och solade lite. Vid 13:30-tiden hämtade jag Hugo på dagis och tog sedan tåget in till stan där jag mötte upp mamma, mormor och morfar för en fika. Riktigt mysigt att sitta och prata och dricka lite kaffe i det fina vädret.

birthday outfit.

När vi fikat färdigt så tog mig jag och mamma ner mot centrum och gick runt lite och kollade efter restauranger. Vi hamnade tillslut på en solig uteservering på Avenyn, närmare bestämt på Brasserie Lipp. Där började vi med varsitt glas mousserande innan vi beställde in mat och flaska rödvin.

skål.

Vi satt länge kvar och pratade efter vi ätit upp, fantastiskt skönt väder och ett gott vin förgyller verkligen livet. Vi pratade om massa olika grejor innan vi var tvugna att dra oss hemåt för att inte lämna Hugo ensam hemma allt för länge. Så härlig dag!

När vi sedan kom hem tog vi en lång promenad med Hugo innan det var dags att sova :D
Tack för den fina dagen :D <3

-------------------------------------------------------------------

Idag, onsdag, vaknade jag 09:38....verkar ha en tendens att nästan ALLTID vakna på detta klockslag när jag inte satt nån väckarklocka. Då gick jag upp, käkade frukost framför True Blood och satte mig sedan för att en gång för alla skicka in alla trycksaker för On The Rocks. Lättare sagt än gjort....satt halva förmiddagen och sitter nu igen med det. Fattar inte varför tryckeriet inte kan hjälpa till + att de ger dubbla budskap om format och annat hela tiden....*suck* Men det kommer nog bli bra tillslut ;) haha

Ikväll ska jag ha Halv8hosmig-middag här för Peter, Emelie och Lovisa. Turen har fallit på mig och ni får läsa imorgon om alla godsaker som kommer serveras. Nu måste jag förbereda lite! :D

fin låt. fin text.

22.

artonde juni'13

Då var man alltså 22 år fyllda :D
Dagen började vid 07:15-tiden nånting med att mamma, pappa och Hugo kom in och sjöng Ja må du leva i äkta födelsedagstradition. Med sig hade de tårta, kaffe och även lite presenter. Fick ett par Ray Ban Aviator, en bärbar högtalare, Björn Borg-kallingar och True Blood säsong 5 av brosan. Tack :D

Eftersom jag kommer ha svårt att somna om gör jag mig istället bekväm i soffan och ska börja kolla in femte säsongen av den absolut bästa serien, love it! Får nog bli lite mer kaffe och en mer stabil frukost än jordgubbstårta också :D

I eftermiddag ska jag in till stan och fika med mormor och morfar innan jag och mamma ska gå på restaurang. Pappa är på företagsevent ikväll och Hampus är ju kvar i Holland än så länge, så får fira vi som är hemma helt enkelt :D

live yourself.

sjuttonde juni'13

God morgon!
I lördags var det inflyttningsfest hos Johan som jobbar på Plaza. Riktigt rolig kväll måste jag säga som började med restaurangbesök tillsammans med Pierre, Martina, Alexander och Reza. Sedan begav vi oss till Örgryte och Johan nya lägenhet där festligheterna fortsatte fram till 00-tiden innan vi tog vagnen in till stan och Park Lane. Fantastiskt trevligt :D

Igår jobbade jag 14:30-23:00 tillsammans med Alexandra, mycket trevligt. Har saknat att jobba tillsammans med henne, blir aldrig tråkigt! Igår hände en del på hotellet också som gjorde det extra kul att jobba. Det kom nämligen ett sällskap från Japan som enligt deras bokning hade en 3-rätters meny garanterad kl 20:30. Enda problemet är att Swea Hof egentligen är stängt på söndagar....hmm.
Självklart löste vi detta och sällskapet var, vad de visade iaf, väldigt nöjda :D Alltid roligt när man lyckas prestera trots motgångar!

Idag på morgonen har jag tittat på en film, sett till att alla tryck-saker inför On The Rocks 2013 skickats iväg och ska nu sätta mig och sätta ihop en meny för onsdagens "Halv åtta hos mig"-middag som det nu är min tur att hålla i. Emelie och Peter har redan hållt i sina middagar så nu är det min tur innan Lovisa ska bjuda in oss alla under sommaren någon gång :D Får se vart vi landar!

dagarna hemma.

fjortonde juni'13

God morgon!
I måndags, efter första dagen på Plaza för sommaren sov jag från 23 - 12, tror verkligen att jag behövde sova ut. Mycket "nya" intryck från arbetsdagen plus att jag träffade vännerna kvällen innan och gick upp 04:50. Kan säga att jag var lite trött ;) I tisdags började jag jobba kl 14:30 tillsammans med Björn, Martina och Pierre så det blev en Team Tuesday-reunion från förra året då vi senast jobbade tillsammans allihop :D

Team Tuesday at Elite Plaza Hotel.

Måste säga att det är riktigt roligt att vara tillbaka. Det mesta på hotellet är som det var, alla som jobbade de tidigare somrarna är kvar och hotellet är i princip sig likt, förutom att alla rummen är nyrenoverade och ser riktigt högklassiga ut, som sig bör på ett femstjärnigt hotell. Efter jag jobbat klart vid 23-tiden i tisdags så tog jag bilen hem, missade ju tåget när jag skulle in till stan så fick ta bilen. Sedan sussade jag sött hela natten lång ;)

I onsdags var jag ledig så dagen spenderades med en löptur på 5,5 km innan frukost. Sedan slappade jag fram till att mamma kom hem vid 14:30-tiden. Då åkte vi till Floda och sprang en 7,5 km runda runt Sävelången, riktigt mysigt. Så totalt blev det 1,3 mil löpning, riktgit skönt efter att ha haft ett lååååångt träningsuppehåll pga hostan som äntligen gett med sig!

run for life.

Igår hände det inte så jättemycket, började dagen med träningsvärk i benen, frukost och Inception. Måste säga att det är en av de bästa filmerna någonsin, love it! Känslan blev inte sämre då regnet verkligen öste ner utanför fönstrerna heller, riktig mysmorgon!

Bananpannkaka & Inception.

Igår strax innan lunch tog jag sedan tåget in till stan och tog mig till mammas nya kontor vid Ullevi. Fick en liten rundvisning innan vi gick till SF Bergakungen och restaurangen Danilo för att äta lunch. Det avnjöts baconinlindad kyckling med färskpotatis, salladsbuffé och självklart en kaffe efteråt. Tack mamma för den mysiga lunchen!

När vi båda var mätta och belåtna tog jag tåget hem igen och slappade lite hemma innan Sara hämtade upp mig och vi åkte hem till Lovisa och Viktor. Där satt vi och pratade lite och gick sedan och köpte flintastek och rotfrukstgratäng som vi tillagade till middag innan Peter och Emelie dök upp. Senare på kvällen letade vi efter en film att titta på och det slutade med att vi satt och glodde filmen Cake. Riktig amerikansk B-film om jag får säga det själv, men de kan vara underhållande de med ^^

Idag vaknade jag vid 10:30 nånting och har nu ätit frukost framför The real housewifes of Orange County. Riktig hjärndöd TV men ack så intressant ;) Haha!
Tänkte strax göra mig iordning och åka till ICA och veckohandla åt familjen. Sen ska jag ta mig ut på en löptur, tänkte upprätthålla det som påbörjades i onsdags. Tillbaka till min springande livsstil ;) run for life.

Ha det fint och ta hand om er!
Kram.

elite plaza hotel.

tionde juni'13

Imorse ringde väckarklockan redan 04:50 då det var dags att gå upp, duscha, käka frukost och gå ner till pendeln vid 05:52. Något trött satt jag sedan av de cirka 20 minuter som det tar in till stan och gick sedan från centralen, förbi Nordstan och Gustav Adolfs Torg innan jag kom fram till mitt kära Elite Plaza Hotel på Västra Hamngatan.

Gothenburg morning.

Som ni alla kanske förstår var det dags för sommarens första arbetsdag. Fick börja med att prova ut arbetskläder och hämta passerkort och liknande innan jag vid 07 ställde mig i receptionen och stirrade på datorskärmen som en riktigt IQ-befriad människa. Kändes verkligen som att jag glömt bort ALLT som jag tidigare lärt mig vad gäller in- och utcheck samt bokningar osv. För varje minut som gick kom dock mer och mer tillbaka och det dröjde inte jättelänge innan det kändes som jag inte varit borta från hotellet över huvud taget :) skönt!
Annars var dagen väldigt lugn, inte många som checkade ut och i princip inga bilar att ta hand om. Skön första dag :D

Guest Service.

Vid 15:30 slutade jag och jag tog mig en vända på bl a Weekday och kollade kläder. Handla har vi inte råd med men kul att uppdatera sig lite, finns ju inte så många affärer i Linkan ;) Tog sedan pendeln hem igen vid 16:45 och lade mig ute i trädgården och solade lite innan mamma och pappa kom hem och då bjöds det på ungsbakad lax med sallad :D Gudomligt!

Efter middagen tittade vi på bilder från föräldrarnas resa till Rom i början av maj, riktigt fin stad! Suget att åka dit ökade väldigt mycket måste jag säga, oerhört pampigt verkar det vara. :)

Imorgon är det jobb 14:30-23:00. Ska försöka sova ut, sola och njuta av livet lite innan dess :D
Kram på er!

hemfärd.

nionde juni’13

Ja då sitter man här nu, på X2000-tåget mellan Katrineholm och Göteborg. Var verkligen med blandade känslor som man igår packade väskan och grovstädade lägenheten för att lämna Linköping för sommaren. Det ska bli väldigt skönt att komma hem och träffa båda saknade vänner och familj men kommer sakna livet i Linkan oerhört mycket. Får glädja mig åt att första året på PA fick ett riktigt fint avslut. Hela veckan har varit väldigt skön med mycket skratt, god mat och fina, soliga sommardagar.

Igår, sista dagen, började jag med att packa färdigt och sedan städa hela lägenheten. Efter det packade jag ihop grejor för kvällen och trampade hem till Stina. Där satte vi oss och solade lite innan vi gick till affären och köpte drinktillbehör för kvällen. Vi åt lunch och chillade lite innan Stinas föräldrar kom förbi för att hämta hem hennes grejor till Karlstad. Vi fikade med de och fick sedan dra på oss festkläderna för att cykla iväg hem till Therese för mat och drinkar. Riktigt trevlig kväll! Vi hade delat upp drinkarna så vi bjöds på både Mojito, Piggelin och Whisjey Sour ;) Runt 00-tiden hoppade vi på cyklarna igen och styrde mot stan för en utekväll på Harrys & Sliver. Blev en riktigt rolig kväll! :D

Mojito.

Vid 02:40-tiden sa vi hejdå till alla som var med och önskade varandra en fin sommar. Sedan cyklade jag och Stina hem till mig och sov. Vi ville liksom inte säga hejdå för sommaren riktigt än ;) haha.

Imorse drack vi kaffe, åt lite frukost och tog sedan ett farväl, för iaf 3 veckor, innan jag tog väskorna och gick till bussen ner till Centralstationen.

packning.

Vid 15:30 beräknas tåget ankomma till Göteborg Central. Då har mamma sagt att hon ska hämta mig :D mysigt! Senare på eftermiddan ska jag hem till Sara och träffa alla gamla vänner från både dagis, grundskola och gymnasie, ska bli grymt mysigt!! Har saknat er alla :D

Ha en fin söndag nu!

sköna dagar.

sjunde juni'13

Tjabba!
Nu var det några dagar sedan det var ett inlägg, så här kommer en liten update på vad som hänt här i Linkan.
I onsdags var det sista stora mötet innan sommaren inför On The Rocks 2013 som kommer äga rum den 14 september. Terminen första och absolut roligaste kravall, TAGGA! :D
När mötet var slut runt 20:30 cyklade vi, riktigt hungriga, och käkade kvalitetsmiddag på McDonalds innan vi mötte upp delar av FM på en kulle i Ryd. Vi tog varsin öl och cyklade sedan till HG där vi trodde att några i klassen skulle sitta kvar....men så var ej fallet. Därför tog vi istället och trampade ner till stan där vi festade natten lång på Platens, riktigt roligt :D

Ryd.

Igår morse hade jag tvättid mellan 10-14. Något trött tog jag mig upp och körde igång några maskiner. Medan kläderna blev rena käkade jag frukost och slappade framför Nyhetsmorgon. Vid 12/13-tiden någongting var allting klart och jag cyklade hem till Stina och nästan direkt begav vi oss till Trädgårdsföreningen för att "fira" nationaldagen tillsammans med massa andra från klassen. Riktigt skönt häng med mycket sol blev det innan jag, Stina, Ellen och Fanny drog hem till mig och grillade och pratade :D Så mysigt!

Idag började dagen med att jag och Stina käkade frukost här hos mig, runt 12-tiden ^^ (skönt med sommarlov!)
Sen slappade vi lite fram till tretiden då vi gick och lämnade in våra färdiga projektrapporter. Sedan solade vi lite innan PULS hade sommaravslutning med grill utanför mitt hus precis :D Vi spelade lite kubb, åt hamburgare och hade det trevligt.

Nu har jag precis packat färdigt inför söndags hemfärd och ska strax krypa till sängs. Innan det satt jag, Stina, Fanny och Katrin och åt lite frukt, choklad och drack Ginger Ale på min balkong, mycket fint ;)
Imorgon blir det till att städa hela lägenheten inför sommaren och sedan cykla hem till Stina. På kvällen sedan vankas det drink-förfest och utgång innan alla sticker hem åt sina håll! :D

sommarlov.

fjärde juni'13

Sådär ja, då var sista momentet på denna kursen färdig och det är med glädje man kan skrika ut....SOMMARLOOOOOOV :D
Nu ska det bara njutas och tas tillvara på de sista dagarna här i Linkan, för denna terminen, innan det bär hemåt till västkusten på söndag förmiddag :D

outfit.

tee -
Emilio
shorts - ASOS
shoes - Converse
backpack - American Apparel

vilken härlig dag.

tredje juni'13

Vilken härlig dag det varit idag!
Imorse vaknade jag strax innan 08, gick upp, duschade, tillagade lite bananpannkaka och avnjöt den framför Nyhetsmorgon. Vid 09:15 träffade jag gruppen för att gå igenom en annan grupps rapport inför kommenteringen imorgon bitti. Vi kollade även igenom vår rapport en sista gång innan vi skickade in den.

När det var klart strax efter 12-tiden så värmde jag mat och cyklade upp och mötte Stinas grupp ute i solen. Käkade och cyklade sedan hem och lade mig utanför Colonia och solade fram till 16:30 nångång då Stina hade kommit förbi och vi rullade hem till Ellen.

livet.

swimwear -
HM

Hos Ellen gjorde vi bara ett snabbt depå-stopp innan vi cyklade vidare ner till stan och köpte glass. Mysigt!
Efter det cyklade jag ut till Skäggetorp, hem till Julia, för ett sista PiLS-möte innan sommaren. Kvällen avslutades sedan med volleyboll tillsammans med SM i Ryd.
Nu ska jag äta lite fil och macka som middag, sen sovdags!
Imorgon är sista redovisningen för terminen, sedan är ETT ÅR på PA avklarat :D :D :D Sjukt!

catch up.

tredje juni'13

God morgon!
Nu var det ett tag sedan jag skrev ett inlägg så ska snabbt försöka dra igenom vad som hänt sen sist. I fredags var det dags att dra på sig stassen och träffas hemma hos Eva innan vi skulle cykla ner och gyckla på Nationernas Hus. Denna gången skulle vi gyckla för den snart pensionerade, biträdande universitetsrektorn och hans fru, en tackmiddag med högt uppsatta inom kårerna osv.. Nervöst! :D Alla var nöjda med resultatet efter gycklet och glada gick vi cirka 300 meter ner genom stan hem till Lotta där PA1 nu samlades för en sommarfest. Temat var "Jag kommer direkt från..." så det fanns outfits allt från bröllopsbrud till Ayia Napa-fjortisar ;)

PA1.

I lördags träffades jag och Ylva i stan runt 13-tiden och begav oss sedan mot Trädgårdsföreningen och Sskåls Dag där vi mötte några vänner från SM. Vi satt i gräset och pratade och umgicks och fick även lyssna på nya Sskål 13/14 när de gycklade, riktigt duktiga måste jag säga! Känner konkurrens ;) haha
I lördags var det även EXTREMT varmt och fuktigt, kändes nästan som om man var i Asien igen ^^ sjukt!

Trädgårdsföreningen.

Runt halv fyra tog vi våra grejor och cyklade hem till Ylva där vi chillade och kollade några avsnitt av New Girl innan vi ställde oss och lagade mat. Det blev stekt BBQ-karré med potatis, sparris och bearnaisesås :D Grymt gott med lite "riktig mat" ^^ Mätta och glada drog vi sedan på oss stassen igen och cyklade även denna gång hem till Eva. Väl där sjöng vi upp och övade lite innan vi trängde in oss i Oscars bil och åkte ner och gycklade på först Platå och senare på en sittning på Matverkstan ute vid Cloetta Center :D Varför vi inte cyklade var pga att det verkligen ösregnade! Trots att två av våra bästa röster inte var närvarande är vi nöjda med vår prestation :D

När vi väl var hemma hos Eva igen tog vi vårt pick och pack och trampade hem till Jonas för lite förfest inför kvällens festligheter, Sommar-X :D Riktigt kul kväll!

Sommar-X 2013.

Trots att det var rätt längesedan känns det konstigt att säga att det var Sommar-X 2013 igår och att det var ett år sedan det gick av stapeln senast. Då hade jag ju flyttat hem alla mina grejor från Linköping och jag bodde på en extrasäng hemma hos Sonja nere i stan ;) Konstigt vad tiden går fort ibland. Det har ju som jag sagt tidigare varit ett förbannat bra år, ett mycket speciellt rent upplevelsemässigt, men väldigt fint :D

Nu ska jag strax iväg till skolan för att grupparbeta lite, ska fixa till de sista detaljerna på vår rapport och även granska och kommentera en annan grupps arbete inför presentationen imorgon.