lev dig själv.

livet. pojkvän. göteborg.

frågor & svar.

Kategori: Allmänt

 

söndag. tjugonde januari'13.


Kollade runt lite på nätet nu och fastnade att läsa en stil/livsstil-intervju på LOOKBOOK.nu och tänkte att jag också kunde svara på frågorna för er som inte vet så mycket om mig.
Blandar frågorna med lite bilder över olika outfits jag haft under 2012.

 

 

Tell us a little bit about yourself.
Jag heter Mathias, är en 21,5-årig kille i sina bästa år. Lever livet som student i Linköping för tillfället med allt vad det innebär, allt från festande till ändlösa kursböcker. Ser ljust på livet. Hoppas att någon dag finna den rätta kärleken och få ett bra liv, livet igenom.

What are your biggest passions?
Oj, svår fråga. 
Rent spontant skulle jag nog svara hälsa och välmående på denna frågan. Det är ju något som jag tänker på och "arbetar" med varje dag. Annars är det nog att resa. Älskar känslan när ett flygplan drar på full gas längs med startbanan och man lyfter mot nya resemål. Finns inget bättre än känslan att se nya delar av världen. Finns mycket kul därute. Älskar värmen också...tröttnar lite på Sverige för tillfället.

 

How did you first become interested in fashion and why is it important?
Vet inte när mitt intresse för mode började. Kan inte säga att jag hade särskilt bra smak vad gäller kläder om man tittar tillbaka vad jag hade på mig i min tidigare ungdom. Tror mitt intresse växte sig så stort som det är idag när jag började jobba och kunde lägga lite mer tid och pengar på kläder. Innan dess var det väl mer bara något som kom automatisk, något som det inte lades ner så mycket energi i. Nu däremot spenderas det mer tid med att leta guldkorn, både på stan och på internet, för att visa vem jag är. Jag vill att min personlighet ska speglas genom mina kläder.


What do you love about living in Linköping?

Vad jag älskar med livet i Linköping(?) Hmm.. Jag skulle nog framför allt här vilja lägga fram studentlivet. Det är mycket unga människor på samma ställe. Det känns som en "ung" stad med mycket potential. Sen älskar jag min lägenhet. Trivs verkligen bra i den hyffsat nybyggda lägenheten från 2009 med mindre än gångavstånd till universitetsområdet. Förra året flyttade jag till Linköping för civilingenjörsutbildningen "Design- & Produktutveckling"s skull. Den passade inte mig och jag mådde inte bra så beslutade mig för att hoppa av. Spontant då kom tanken att flytta hem till Lerum igen, men sen var det något med Linköping som ändå lockade och som höll kvar mig här. Därför valde jag att läsa Personal- och arbetsvetenskap även här. Ångrar inte beslutet en sekund. Trots att jag bor och trivs här väldigt bra nu tror jag inte att det är en stad som jag kommer leva hela mitt liv i. Kommer behöva någonting större. Troligtvis kommer jag söka mig på Stockholm och "storstadspulsen" när jag är klar med mina 3 år på PA. Time will tell!


Tell us your top 3 cities to visit in Sweden:
Om jag ska göra en lista över tre städer som jag älskar att besöka i Sverige så får jag nog ge förstaplatsen till Stockholm. Älskar verkligen den staden. Inte för att det är Sveriges huvudstad, inte för att man kan köpa en latte och ett surdegsbröd i varje gathörn. Nej. Jag älskar Stockholm för att pulsen är helt annorlunda mot resten av Sverige, Stockholm känns mer internationellt och levande. Känslan när man går ner i tunnelbanan eller rör sig ute på gatorna är inte som exempelvis Göteborg. Det är sån stor skillnad.
 
Nummer 2 på listan får nog bli Göteborg ändå. Jag har växt upp strax utanför i ett litet samhälle kallat Lerum så man har ju ändlöst många gånger satt sig i bilen eller på pendeltåget för att "åka in till stan". Göteborg kan erbjuda så mycket också. Det är en stor småstad som kan erbjuda det mesta, allt från klipp- och strandliv på sommaren till mysiga julmarknader på vinterhalvåret. Blir det inte Stockholm som blir min hemstad senare i livet kommer det nästan garanterat bli Göteborg.

Tredjeplatsen kommer knipas av Uppsala. Här har hälften av mig sina rötter. Pappa växte upp i Sveriges fjärde stad tillsammans med min farbror samt farmor och farfar. Har besökt denna mysiga stad fler gånger än jag kan räkna under min uppväxt och jag kan staden nästan lika bra som jag kan Göteborg. Stora "gilla"-markeringar i Uppsala är domkyrken, Fyrishov och Gamla Uppsala. Trivs här.
 

Describe your personal style and its influences or inspirations.
Min personliga stil grundar sig nog mycket i vad jag sett på stan, på internet eller från personer i min omgivning som jag tycker klär sig snyggt. Jag plockar därifrån de delar jag tycker representerar mig och speglar detta sedan i min personliga stil. Det är väldigt svårt att beskriva en stil i ord så jag låter den tala för sig själv. Den är Mathias helt enkelt.

 

What are your favorite designers and places to shop?
Tror inte jag har någon speciell favoritdesigner direkt. Shoppar dock de flesta av mina kläder på Weekday, Urban Outfitters, American Apparel och MQ. En del kommer även från SOLO eller HM. Det går att hitta guldkorn lite överallt, bara man håller ögonen öppna.

The first thing you look at in another person's outfit is:
Byxorna tror jag rent spontant. Sitter de snyggt(?) Är det rätt eller fel modell(?)
Jeans eller andra byxor speglar rätt bra vem du är som person och om du står upp för din egen stil eller surfar på mainstreamvågen.

What do you skimp on?
Något som jag snålar på är helt klart....ne gud va svårt!
Vet inte om jag direkt snålar på något. Gillar att leva livet och njuta av det. Vet, vilket riktigt pretto-svar, men jag kan inte komma på något. Är nog ingen snåljåp!

What do you splurge on?
Vad jag betalar för(?)
Skulle nog säga mat på denna frågan. Trots att jag är student så tänker jag inte på vad som alltid är det billigaste alternativet i mataffären. Köper det jag vill ha, det jag känner för och det jag känner kan bidra till den hälsosamma livvstil som jag försöker leva, trots att det kanske kostar lite.

 

A fashion rule you never break:
En moderegel jag ALDRIG bryter är att ha mönstrat både upp och nertill. Det är verkligen ett stort NEJ på det. Funkar inte. Man kan exempelvis inte ha randigt upptill och rutit nertill eller vice versa.

 

What is the most underrated item in menswear?
Det mest underskattade klädesplagget för män skulle jag säga är den kortärmade skjortan. Jag vet att många rent spontant skulle rata den och så men ge den en chans! Med rätt passform och rätt bärare så kan stilen nå oanadehöjder. Snart kommer våren och sommaren, ge den en chans!

Your favorite color(s) of the moment are:
Mina favoritfärger för tillfället är väldigt naturnära färger som:

  1. Grön
  2. Brun
  3. Rost
  4. Beige
  5. Vinröd
 

What is your next "must have" purchase?
Blandade accessoarer, kanske inhandla ett armband från thearchives.se

What is the ultimate showpiece in your closet?
Just nu skulle jag säga att det är mina nya byxor från Bondelid, älskar de.
(se bilden till höger)

 

Are there any fashion icons or famous people whose style you admire?
Nej inte direkt tror jag.

What's on your iPod, bookstand & DVD player at the moment?
På min Spotify-lista spelas just nu dessa fantastiska låtar varma:

  • Thomas Stenström - Dansen före döden
  • Urban Cone - Kids & Love
  • Angus & Julia Stone - Big jet plane
  • Benjamin Francis Leftwich - Pictures
  • One Direction - Kiss you (I KNOW, men kan inte inte gilla den...haha!)

I bokstället lyser det ganska tomt faktiskt. Men eftersom nya terminen drar igång imorgon så fylls den snabbt upp med två stora och tunga böcker om psykologi.
 
I DVD-spelaren spelas främst True Blood säsong 4, håller på att kolla ikapp och uppdatera mig innan jag tänkte börja kolla på säsong 5, ser fram emot det.
Annars streamas nya favoritserien "The New Normal" en del.

 

What can't you live without?
Träning.

In the year 2017, you will be:
En framgångsrik person inom HR. Jag bor i Stockholm och trivs med livet.

 

What would you say to someone seeking general fashion advice?
Lita på din egen förmåga och bry dig inte om vad andra kanske tycker och tänker.
Lev dig själv.

 

 

 
 
 
 
 
.

 

Kommentarer

  • Pablo säger:

    Åh ska börja följa dig!

    2013-01-20 | 19:16:44
    Bloggadress: http://pablosfoton.blogg.se
  • Ann-Che säger:

    Älskar att du inte gillar att blanda mönster... det är ju en katastrof mestadels! Fast ajabaja!, Gbg är Staden! Fast ok, Sthlm har drag för unga och förmodligen mer jobbmöjligheter. Gillar att du rekommenderar att folk kör sin egen stil. Kram

    2013-01-20 | 20:26:45
  • Anonym säger:

    "Are there any fashion icons or famous people whose style you admire?
    Nej inte direkt tror jag."

    "Narcissistisk hipster" skulle man kunna kalla det.

    2013-01-21 | 00:13:04
  • Anonym säger:

    "What would you say to someone seeking general fashion advice?
    Lita på din egen förmåga och bry dig inte om vad andra kanske tycker och tänker.
    Lev dig själv."

    One Direction - Kiss you (I KNOW, men kan inte inte gilla den...haha!)

    Motsägelsefullt :) Hycklarhipster

    2013-01-21 | 00:25:38

Kommentera inlägget här: