lev dig själv.

Kategori: Allmänt

trettionde och trettioförsta mars'13

centrala Amsterdam.

Igår började dagen med att vi gick upp och åt frukost runt niotiden i hotellets restaurang på bottenplan. Frukosten är helt klart godkänd men liiiite tråkig för att vara ett 4-stjärnigt hotell. När alla var mätta och belåtna hoppade vi in i bilen för att åka till Amsterdam som ligger cirka 12-15 mil från Nijmegen. Väl där började vi gå runt och titta och utforska stadens alla kanaler och vad händer...det börjar SNÖA....mycket!! Orkar verkligen inte med att vintern aldrig verkar ge upp detta året. Här trodde man att man skulle mötas av våren och massa tulpaner när man åker till Holland men nejdå, här fryser man som aldrig förr! Värre kyla här än i både Linköping och Göteborg, kan bero på den konstanta luftfuktigheten på över 95%...

Men men. En av de första affärerna vi sprang på i Amsterdam var favoriten American Apparel. Där inhandlades en grymt skön, ljusgrå longsleeve till mig och Hugo fick en ny röd hoodie ;)

Efter ytterligare någon timme ute i kylan satte vi oss och åt lunch på ett litet café/restaurang i centrala delarna av staden. Jag och mamma åt potatis- och spenatsoppa medan brorsan och pappa åt lax med äggröra och toast, satt rätt fint!

Efter lunch hamnade vi verkligen mitt i centrum där det var någon slags festival med massa åkattraktioner och försäljningstånd. Till följd av detta fylldes staden av en sjuk mängd ljud som nästan var för mycket alltså ;) svårt att förklara bättre. Vi sökte oss därför nedåt på en av de större gatorna som jag visste att en Weekday-affär skulle ligga på och mycket väl så gjorde den det. Var verkligen en fin, påkostad affär :)

Runt 17-tiden kände vi oss rätt klara med staden efter att ha besökt det kända Red Light District. Är verkligen ett område som jag spontant känner att jag inte gillar. Verkligen sjukt att se tjejer (ofta inte överdrivet tilltalande) stå i bikini och dansa, eller bara försöka se allmänt lockande ut, i fönstrena på var och varannan kåk. Sjukt att industrin är tillåten ens...usch. Dock lite kul att se fenomenet iaf!
Tillägas skall väl även att det praktiskt taget överallt finns så kallade Coffee Shops där de inte säljer kaffe ^^ Även lite Supermarkets här och var som säljer "magic mushrooms" och andra "energi"-varor ;)

På kvällen var alla rätt så trötta och genomkalla efter en heldag utomhus så vi bestämde oss för att äta på hotellets restaurang. Var faktiskt riktigt god mat som ackompanjerades av ett lokalt vin :)

------------------------------

Idag gick vi upp strax efter 09 och gick ner och åt frukost. Eftersom Nijmegen inte är så stort så åkte även idag iväg på en utflykt. Dagens destination blev Haag!
Väl framme där gick vi runt och kollade lite, drack kaffe på en bar/fik och gick runt och tittade lite till. Var ingen stad som direkt imponerade på mig men var kul att ha sett den.

Nu ligger/sitter vi alla på mammas och pappas hotellrum och diskuterar var vi ska äta ikväll...ingen som direkt verkar ha någon speciell önskan så får se var vi hamnar!

Imorgon åker vi hemåt mot Sverige och förhoppningsvis hinner jag med tåget från Malmö kl 19:11 som tar mig hem till Linköping igen :D